Historia KNZJ w pigułce na 10-lecie istnienia Koła
„Jakość nic nie kosztuje. Nie jest prezentem – ale mamy ją za darmo. Kosztuje brak jakości – czyli działanie spowodowane niewykonaniem pracy dobrze za pierwszym razem.”
P. Crosby
Gdy rozpoczął się rok akademicki 2001/02 nikt wówczas nie zdawał sobie sprawy jak wielkie zmiany przyniesie on ze sobą… Główną przyczyną przemian, które miały nastąpić już wkrótce było pragnienie wiedzy młodych ludzi. Studenci zafascynowani tematyką jakości widzieli w niej coś więcej niż tylko normatywne wymagania, widzieli głęboki sens zarządzania jakością w dążeniu do doskonałości. Dzięki odkryciu w sobie pasji i wspólnemu zaangażowaniu studentów, czemu towarzyszyło wsparcie pracowników naukowych Uczelni, udało się powołać do życia Koło Naukowe Zarządzania Jakością, które funkcjonuje nieprzerwanie już od 10 lat.
Cele, które przyjęto na pierwszym spotkaniu 11 grudnia 2002 r. jasno określiły zakres działań nowej organizacji studenckiej, która przez następną dekadę niestrudzenie dążyła do pogłębiania wiedzy o jakości stwarzając warunki do jej praktycznego wykorzystania w pracach naukowo-badawczych. Ważnym elementem polityki KNZJ była zawsze współpraca z jednostkami działającymi w zakresie zainteresowań Koła oraz promowanie naszej Alma Mater.
Przez te 10 lat członkowie KNZJ brali czynny udział w wielu konferencjach naukowych, zarówno w kraju jak i za granicą. Referaty wygłaszane przez naszych studentów na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Politechnice Wrocławskiej, Politechnice Śląskiej, a także na uczelniach ukraińskich i białoruskich przyczyniły się do ukształtowania pozytywnego wizerunku Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie wśród organizatorów tych sesji naukowych. Największą chlubą naszego Koła jak i całego Wydziału Towaroznawstwa jest jednak nasza „domowa” konferencja odbywająca się co roku jako Międzynarodowa Sesja Naukowa z cyklu „Wyzwania Zarządzania Jakością”. W święcie tym uczestniczą nie tylko studenci UEK i innych uczelni krajowych oraz zagranicznych, ale także znani teoretycy i praktycy jakości.
Nieodłącznym elementem działalności Koła Naukowego Zarządzania Jakością są wycieczki do zakładów przemysłowych, w których dążenie do osiągnięcia satysfakcji klienta przez zapewnienie wysokiej jakości wyrobów jest codziennością. W ciągu 10 lat odwiedziliśmy m.in. Tyskie Browary Książęce oraz Fiat Auto Poland S.A. w Tychach, hutę szkła Pilkington Polska w Sandomierzu, Instytut Nawozów Sztucznych w Puławach, Ceramikę Paradyż w Opocznie, a także firmy znajdujące się bliżej Krakowa, takie jak Bahlsen Sweet, Valeo, Philip Morris, Maspex i wiele innych. Dzięki uprzejmości kierownictwa tych firm nasi studenci mogli na własne oczy zobaczyć, że jakość nie jest dziełem przypadku, a wspólnego wysiłku wszystkich pracowników organizacji.
Ważnym elementem w życiu Koła są również wyjazdy integracyjno-naukowe, które pozwalają członkom KNZJ lepiej się poznać, ułatwiając współpracę w ciągu całego roku akademickiego. Ostatnia taka wycieczka miała miejsce 4 listopada 2011 r., a miejscem które odwiedzili nasi studenci były górskie ośrodki – Muszyna i Krynica Zdrój.
Bardzo ważnym wydarzeniem dla Koła Naukowego Zarządzania Jakością było wdrożenie w 2010 roku systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001. Dzięki temu staliśmy się pierwszym w Polsce Kołem Naukowym, które posiada własny system zarządzania jakością. Jest to dla nas powód do dumy.
Przez całą dekadę członkowie KNZJ aktywnie zajmowali się promocją naszego Koła poprzez uczestnictwo w Targach Kół Naukowych oraz Dniach Otwartych UEK. Właśnie dzięki takim przedsięwzięciom staramy się przybliżyć innym studentom filozofię zarządzania jakością i to w jaki sposób jest ona realizowana w naszym Kole.
Ważnym wydarzeniem, które obchodziliśmy w tym roku akademickim był zorganizowany na naszej Uczelni Światowy Dzień Jakości. Podczas tego święta w szczególny sposób podkreślana była rola jakości we współczesnym świecie. Ponadto była to niezwykła okazja dla wszystkich uczestników do osobistego spotkania z praktykami jakości. Mamy nadzieję, że dzięki temu wydarzeniu obchodzenie „World Quality Day” stanie się zwyczajem na naszej Uczelni.
Jakie plany na przyszłość? Cóż… Z pewnością opiekun Koła Naukowego Zarządzania Jakością działającego przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, dr Marek Salerno-Kochan, oraz mentor tej organizacji studenckiej, prof. dr hab. Tadeusz Sikora nie pozwolą, aby to piękne dzieło, które współtworzą razem ze studentami zostało zmarnowane. Dzięki nim i nowym członkom Koła nadal kontynuowana będzie tradycja związana z organizacją Międzynarodowej Sesji Naukowej z cyklu „Wyzwań Zarządzania Jakością”. Patrząc w przyszłość KNZJ planuje również regularne przeprowadzanie szkoleń dla swoich członków z zakresu narzędzi jakości oraz przygotowywanie spotkań i wykładów ze specjalistami w tej dziedzinie. Jednak najbardziej ambitnym przedsięwzięciem jest certyfikacja funkcjonującego w naszym Kole systemu zarządzania jakością. Mamy nadzieję, iż już wkrótce ten cel uda nam się zrealizować.